Ben jij iemand die in de buurtsuper de pakken sinaasappelsap altijd links laat liggen en liever zelf een vers flesje jus perst bij de automaat?
Dan loop je vermoedelijk ook warm voor de BreadBot, de volautomatische broodbakmachine die de supermarktbezoeker weer een echte broodbeleving moet bieden.
De BreadBot is het geesteskind van de Amerikaanse Wilkinson Baking Company, dat met de uitvinding de broodmarkt wil bestormen.
“In de meeste supermarkten heeft brood zijn emotionele band met de consument verloren”, zegt CEO Randall Wilkinson op de eigen website. “In het tijdperk van thuisbezorging trekt de BreadBot consumenten terug naar de winkel, omdat de machine lekker, vers brood levert dat wordt geproduceerd met theater en engagement.”
Volgens de fabrikant kan de robot tot een paar honderd broden per dag produceren – niet geschikt voor de thuis dus. Dit is hoe de BreadBot werkt:
Eerst de getallen — dit is wat BreadBot kan:
De BreadBot is een alles-in-een-oplossing voor broodproductie. Het apparaat moet het productieproces van brood volledig automatiseren en de broden gedurende de hele dag over de toonbank laten gaan.
Daarom is de BreadBot volgens de fabrikant in staat om iedere 10 minuten een ovenvers wit of bruin af te leveren. Tel daar per dag 90 minuten voorbereidingstijd bij op, plus 30 minuten om het apparaat te reinigen en van nieuwe ingrediënten te voorzien, en je komt op een totaalvolume van 235 broden per dag.
Een serieuze hoeveelheid brood, maar niet genoeg om het beroep van ambachtelijke bakker overbodig te maken. Een bakkerij of supermarkt kan namelijk vergelijkbare cijfers overleggen. De BreadBot biedt in de eerste plaats dan ook een stukje beleving.
De klant kan het bakproces van begin tot eind volgen, om het kersverse brood daarna direct uit de vitrine te pakken.
De machine heeft niets meer nodig dan een constante bevoorrading van water, bloem en gist. Daar maakt de robot deeg van. Nadat het deeg goed is gemixt, gekneed, gerezen en gebakken, belandt het brood in een glazen vitrine waar supermarktbezoekers hun eigen exemplaar kunnen uitzoeken.
Via een interactief scherm kan de klant alles te weten komen over het door hem of haar geprefereerde brood.
Iedere moderne machine - zeker degene waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop staat - heeft tegenwoordig een touchscreen en op dit vlak stelt de BreadBot dan ook niet teleur. Op het display valt precies te lezen welke type broden er in de vitrine liggen, van welke ingrediënten die zijn gemaakt en hoe vers ieder brood is.
Dat maakt het natuurlijk wel verleidelijk om altijd voor het brood te gaan dat net uit de oven komt rollen. Het is nog niet duidelijk wat er met de broden gebeurt die blijven liggen en of de BreadBot kan helpen voedselverspilling tegen te gaan.
De machine kan ook door personeel worden gebruikt om de broodproductie te verhogen.
De Wilkinson Baking Company richt zich met de BreadBot puur op supermarkten. Voor hen heeft de robotische broodbakker een aantal voordelen.
"Voor winkeliers kan de BreadBot voor hogere winsten zorgen door de distributiekosten van de bakkerij weg te nemen. Ook zorgt de robot voor een verhoogde klandizie en maximale productiviteit van werknemers", belooft Wilkinson in een persbericht.
De BreadBot komt naar een winkel bij jou in de buurt — al is het nog niet helemaal duidelijk waar en wanneer precies.
De Wilkinson Bread Company wil zich ook op de Europese markt richten, maar de BreadBot wordt deze week eerst gepresenteerd op de techbeurs CES in Las Vegas. Het kan dus nog wel even duren voordat je zelf bij de grootgrutter op de hoek een warm brood uit de vitrine van deze broodbakrobot plukt.